Blog - RPG

Wyświetlono rezultaty 1-10 z 28.

Pierwsza sesja D&D 5

07-10-2014 21:08
8
Komentarze: 15
W działach: RPG, D&D
Tak jak obiecałem spisuje wrażenia z pierwszej sesji D&D 5. Rozegraliśmy prosty scenariusz. Prawie cała drużyna zginęła. Tworzenie postaci się nie przeciągnęło, co prawda było parę pomyłek i konieczność wyjaśnień ale czuje się że następne postaci będą robione szybciej. Zasady są proste ale w wielu miejscach wymagają uściślenia co nie zawsze jest oczywiste. Na przykład wstępnie zadecydowałem że atak oparty na sile jest testem siły więc działa na niego advantage z szału barbarzyńcy. Po namyśle dochodzę do wniosku że to za duża przewaga i to zmienię. Advantege i disadvantage wypadło fajni...

Podręcznik Gracza D&D 5

07-09-2014 15:00
10
Komentarze: 19
W działach: RPG, D&D, system
Ponad dwa tygodnie temu ukazał się podręcznik gracza najnowszej edycji systemu D&D. Niecały tydzień temu miałem już podręcznik w ręku. Niecałe 24 godziny temu skończyłem czytać i teraz dzielę się wrażeniami. Moją znajomość z D&D zacząłem od edycji 3 sporo grałem w 3.5, z edycji czwartej posiadam podstawkę i rozegrałem jedną kampanię, w związku z tym nowe wydanie będę porównywał z tym co znam. Moje uwagi w dużym stopniu opierają się na porównaniu więc jeśli nie są zrozumiałe bez kontekstu to przepraszam. Podręcznik jest wydany po angielsku więc używałem własnych tłumaczeń opartych n...

Wampir z Kel - zalążek scenariusza

11-03-2012 19:08
8
Komentarze: 1
W działach: RPG, pomysł
Jakiś czas temu, na Pyrkonie wymyślałem scenariusz do poprowadzenia i wymyśliłem "Wampira z Kel", w końcu prowadziłem coś innego ale potem wypróbowałem ten pomysł w praktyce. Koncept scenariusza jest następujący: Hrabia Kel nie jest wampirem, staramy się graczy przekonać że jest, działając na poziomie meta-gry, gdy w grze nie będzie żadnych jednoznacznych poszlak.Poniżej przedstawiam zestaw konceptów na scenki będące realizacją twej koncepcji. Każdą z nich może dać graczom do zrozumienia że coś jest nie tak, ale ma też całkiem przyziemne wytłumaczenie. Napotkany...

Savage Worlds

28-04-2011 19:34
23
Komentarze: 24
W działach: RPG, systemy
Savage Worlds
Z Savage Worlds zetknąłem się pod koniec roku pańskiego 2007. Od tego czasu zagrałem dwie kampanie przez Skype, poprowadziłem jedną, trwającą koło roku na żywo, grałem i prowadziłem kilkanaście luźnych scenariuszy. Swoje doświadczenia z RPG zaczynałem od D&D i SWEX trafił akurat w moment, gdy znudziła mi sie kompletnie trzecia edycja a czwarta zawiodła oczekiwania, tak wiec będę sie trochę odwoływał do didów. Co lubię w Sawadżach? Że są klasyczne W takim sensie, że przestawianie się na nie z d20 nie wymaga przenicowywania sposobu myślenia. Znaczna część znanych elementó...

Reguły z prędkością fabuły

25-04-2011 21:11
0
Komentarze: 18
W działach: RPG, mechanika
Reguły z prędkością fabuły
W D&D 3.X szał barbarzyńcy działał raz na spotkanie. Czwarta edycja podniosła ten koncept do potęgi 11 i zbudowała wokół niego praktycznie cały system. W Wod-owym Magu czasy działania czarów mogą przyjąć postać sceny czy historii. Itp. Itd. Z jednej strony koncepty tego typu są bardzo wygodne do śledzenia zamiast sekund, rund czy czego tam jeszcze. Z drugiej przypominają cały czas że gramy w grę i mogą psuć immersję.Jak odbieracie takie mechanizmy? Lubicie je, czy może was odrzuca? Mnie na przykład w D&D mocno raził szał, jako kwiatek do kożucha w systemie gdzie prawie ws...

Iplyk

23-04-2011 09:04
5
Komentarze: 1
W działach: RPG
Iplyk
Iplyk jest niewielkim długim na około 1 stopy ssakiem, wyglądem przypomina połączenie chomika i pieska preriowego, posiada dość krótkie gęste futerko ubarwione w piaskowe i cielisto-różowe plamy. Iplyk jest zwierzęciem dość ruchliwym i nerwowym, niespecjalnie inteligentnym ale czujnym i ciekawym otoczenia. Żyje w norkach składających się z rozbudowanego systemu korytarzy ale co jakiś czas przenosi się z miejsca na miejsce. Iplyk żywi się korzonkami i nasionami traw  Dawno dawno temu wprowadziłem to stworzonko na sesję, reakcje graczy były bardzo pozytywne. Nie chodzi...

Prosta technika na NPC

21-04-2011 18:12
9
Komentarze: 11
W działach: RPG, pomysł
Prosta technika na NPC
Ostatnio przyszła mi do głowy pewna metoda, nic specjalnie odkrywczego ale pomogło mi przyspieszyć charakteryzacje Enpisów. Po pierwsze równocześnie staram się definiować kilka postaci, powiedzmy czterech. Po drugie wymyślam pewną kategorię, albo po prostu cechę, powiedzmy "Casanova". Po trzecie przypisuje jednej z postaci tę cechę, a reszcie wymyślam cechy z podobnej kategorii. Powiedzmy pantoflarz, młody żonkiś i stary kawaler. Po czwarte wracam do kroku drugiego, i powtarzam proces aż postaci będą wystarczająco charakterystyczne, starając się by kolejne cechy...

Mechanika ortogonalna

18-04-2011 18:22
6
Komentarze: 6
W działach: RPG, rozważania
Mechanika ortogonalna
W pewnych mechanikach jest tak działanie mechaniczne ma z grubsza swój odpowiednik w zdarzeniach świata gry. I tak gracz testuje atak, postać wymachuje mieczem, itp.   Drobne odstępstwa zdarzają się często, tak że na przykład tłumaczenie działania HP w D&D wymaga interpretowania analogicznego wyniku ataku raz jako zmuszenie przeciwnika do uniku i zyskanie pozycji, a raz jak rozrąbanie go na 5 części jednym ciosem.  Dalej od tego modelu mamy mechanizmy rozstrzygania konfliktów i scen w których jednemu rozstrzygnięciu mechanicznemu może odpowiadać wiele z...

KB #20 MG może więcej

16-04-2011 19:34
7
Komentarze: 8
W działach: RPG, KB
KB #20 MG może więcej
Poniższa notka jest o gustach i z punktu widzenia gracza, ni piszę że każdy to lubi albo że jestem takim MG. Piszę też tylko o grach z tradycyjnym podziałem ról pomiędzy graczy i MG. Jest to wpis na Karnawał blogowy #20. Gdy gram zakładam że celem MG jest zapewnienie wszystkim obecnym  dobrej zabawy. Wydaje mi się że że jest to rozsądne założenie. Gdyby jego celem było dokopanie graczom to albo jest kompetentny nic nas przed dokopaniem nie uchroni,i nie ma sensu z nim grać, albo jest na tyle niekompetentny że mu sie to  nie uda ale wtedy też nie ma sensu z nim grać.Dalej wycho...

Rzeczywistość obiektywna

14-04-2011 17:13
11
Komentarze: 5
W działach: RPG, rozważania
Rzeczywistość obiektywna
Rzeczywistość obiektywna, czy też jej złudzenie jest wartością którą cenię grając w RPG[1]. Chodzi o wytworzenie wrażenia że świat gry: Istnieje niezależnie od postaci graczy Rządzi się pewnymi w miarę spójnymi zasadami Co dzięki temu uzyskujemy? Satysfakcję z osiągnięć gdy wiemy że czegoś dokonaliśmy a nie musieliśmy, i historia potoczyła by się dalej bez naszych działań. Głębie postaci, wrażenie że NPC nie są tylko nienazwanymi statystami, więc można z nimi wejść w głębszą interakcję. Pole do kombinowania, możliwość zaskoczenia mistrza gry, rozwiązania problemów w s...